Драге колегинице и колеге,

Да не би дошло до забуне и злоупотребе Правилника о стручном усавршавању, осетили смо потребу да укажемо на одређене појединости, а то су огледни и угледни часови.

Угледни и огледни часови су два различита типа часа.

Огледни часови су они који имају иновативну ноту. Они су сасвим нови и, до сада, неуобичајени начин презентовања неке наставне јединице. Ради се, дакле, о ОГЛЕДУ – покушају, који може, али не мора да буде образац за будуће понашање наставника.

Огледни наставни час је посебно припремљено предавање за наставнике кандидате или наставнике почетнике које држе најбољи и најискуснији наставници. Циљ огледног часа je да се прикаже најцелисходнија организација рада на часу, могућности примене различитих облика, метода и поступака коришћења савремених наставних метода и др. Огледни час не мора бити добар, он се схвата као проба нечег новог.

„Угледни часови су по својој основној схеми и организацији структуирани на уобичајени начин, али на једном вишем и квалитетнијем нивоу. И њима ништа није потпуно ново и непознато, али је припремљено и реализовано на узоран начин, тј. за углед другима и може да послужи за пример.“

Угледно предавање је наставни рад који, пре свега, изводе наставници – ментори у школи у склопу стручног усавршавања наставника, ради практичне демонстрације извођења наставе, што би требало да послужи као узор, углед и модел за рад. Значи, нагласак је на нечему новом, иновативном. У угледне часове убрајамо и часове на којима се врши корелација два или више предмета, тј. долази до сарадње два или више наставника. Угледни час мора бити добар, квалитетан, понудити примере добре праксе на које би се остале колеге могле угледати.

 

Организација отворених (огледних и угледних) часова

Ови часови се могу организовати на нивоу предметне и разредне наставе, као и у оквиру једне струке. Међутим, препоручује се да се такви часови изводе на тему која би могла бити интересантна за све наставнике или већину њих. То су интерактивне методе у учионици, формативно оцењивање, индивидуална подршка ученицима, коришћење ИКТ (информационо – комуникационих технологија) у настави итд.

Држањем огледних и угледних часова, богаћењем сопствених припрема за наставни час, корелацијама са другим предметима, вођењем евиденције о одржаним часовима... наставник би кроз израду личног плана професионалног развоја требало да буде креатор сопственог усавршавања. Овим часовима, осим чланова Стручног већа одређеног предмета, могу присуствовати и остали наставници, педагог, психолог, помоћник директора и директор.

Сваки наставник је у обавези да једном годишње одржи један од оваквих часова.

 

Уколико имате неких недоумица, молимо Вас да се обратите чланицама Тима за стручно усавршавање наставника.

 

                                                                     Тим за СУ